(x € 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Onderwerp | Beschrijving | Mogelijke gevolgen/beheersmaatregelen | financieel risico | kans in % | risico |
Contractmanagement | Inzicht in de voorwaarden en de looptijd van contracten is noodzakelijk. | Ontbreekt het inzicht dan kan de gemeente geconfronteerd worden met financiële tegenvallers en aansprakelijkheidsstellingen. De contracten moeten centraal in een contractbeheerssysteem worden opgeslagen. | 50 | 50% | 25 |
Stelpost BCF algemene uitkering | Over 2019 heeft Koggenland € 112.000 ontvangen omdat er landelijk minder BCF wordt gecompenseerd dan het plafond aan BCF binnen het gemeentefonds. Blijft er ten opzichte van dit plafond geld over dan wordt dit terggegeven aan de gemeentes, declareren de gemeentes meer dan het plafond dan volgt er een korting op het gemeentefonds. Je mag als gemeente een stelpost opnemen ter hoogte van de laatste afrekening BCF binnen het gemeentefonds: voor Koggenland een voordeel van € 112.000. | De kans bestaat dat de ruimte onder het plafond kleiner is of dat het plafond zelfs wordt overschreden. In beide gevallen een structureel nadeel voor de begrotingsruimte | 112 | 50% | 56 |
(Grote) zorgaanbieders gaan failliet en/of besluiten de zorg niet meer te leveren. | Mogelijk gaat er een gecontracteerde zorgaanbieder failliet. | Dit betekent dat zorg mogelijk niet meer geleverd kan worden waardoor de zorgcontinutiteit niet gewaarborgd kan worden. | 500 | 25% | 125 |
Ontoereikend budget voor de uitvoering van de Wmo en Jeugdzorg | Voor de uitvoering van de Wmo en Jeugdzorg ontvangt de gemeente een budget in het gemeentefonds. Op basis van de uitgaven in voorgaande jaren blijkt dat deze ontvangsten niet toereikend te zijn. Voor de jeugdzorg wordt een aanvullend landelijk nader onderzoek gedaan naar onder andere de uitgaven en de noodzaak van het verhogen van het jeugdbudget. De verwachting is dat dit onderzoek in het najaar van 2020 is afgerond. | Gevolgen: | 1.000 | 50% | 500 |
BUIG,WSW en re-integratie | Budget Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG) en het budget voor re-integratie en WSW vanuit de integratie sociaal domein zouden ontoereikend kunnen zijn. Het financiële risico bij de BUIG is groter dan bij de re-integratie-uitkeringen. Dit komt omdat de BUIG een open einde-regeling is en de reïntegratiebudgetten kaderstellend zijn. De bijstandslasten zullen ten gevolge van de Coronacrisis toenemen. | Als er door de inwoners een groter beroep op de inkomensvoorzieningen wordt gedaan, kan het budget niet toereikend zijn. De budgetten worden door WerkSaam West-Friesland per gemeente afgerekend. | 500 | 75% | 375 |
Schuldhulpverlening | Naar aanleiding van de coronacrisis is het aannemelijk dat het beroep op schuldhulpverlening gaat toenemen. | Er is sprake van een open-eind-regeling waardoor het mogelijk is dat inkomsten voor de uitvoering van de Schuldhulpverlening ontoereikend zal zijn. | 100 | 75% | 75 |
Inloopvoorziening GGZ | Dit hebben we regionaal ingekocht waardoor de kosten naar verhouding worden verdeeld. Mogelijk stappen een aantal gemeenten hieruit. | Stijging van de kosten doordat de totale kosten nu verdeeld moeten worden over minder gemeenten. Als de kosten hetzelfde blijven en verdeeld gaan worden hebben we een flink tekort op het huidige budget. | 155 | 60% | 93 |
Overname wegen Hoogheemraadschap Hollands Noorder Kwartier (HHNK) | Mogelijke overname van het onderhoud van wegen. | Het uitgangspunt is dat de totale kosten voor de belastingbetaler van Westfriesland niet hoger mogen worden dan de | 500 | 50% | 250 |
Invoering van de omgevingswet | Invoering van de omgevingswet brengt (veel) onzekerheden met zich mee aangaande de implementatie hiervan. Dit kan leiden tot aanvullende investeringen om kosten te dekken. | Het vast te stellen krediet blijkt onvoldoende, er is aanvullend krediet nodig. Beheersmaatregel: implementatie wordt jaarlijks gemonitord. Indien de verwachting is dat een aanvulling nodig is zal de raad hierover worden geïnformeerd en of een aanvullend krediet worden aangevraagd. | 250 | 40% | 100 |
Saldo | 3.167 | 1.599 |